Interview met bouwmachines.nl: Verhuurder verduurzaamt met stevige investering in 4 Manitou’s

Toen Manitou echt begon met het produceren van elektrische verreikers, besloot verhuurder T.C. Gortenmulder in Mijdrecht de sprong te wagen door er niet één, maar vier aan te schaffen: een stevige investering.

Vertraging van koop en verkoop diesels

Vier elektrische verreikers: dat kost zomaar € 1,5 miljoen. “Het is een boel geld natuurlijk, maar kijk naar de grootte van ons wagenpark: 39 roterende verreikers en heel veel kleine verreikers van verschillende maten,” licht directeur en mede-eigenaar David Gortenmulder toe, “het kleine materieel nog daargelaten.”

Deze investering geeft direct een vertraging in de koop en verkoop van diesels, want ook bij Gortenmulder kunnen ze hun geld maar een keer uitgeven. Van de vier elektrische machines die ze nu hebben aangeschaft, hadden ze “minimaal acht diesels” kunnen kopen. “Dus gaan er waarschijnlijk ook maar vier uit en loop je er eigenlijk al vier achter. We zijn blij dat we elektrisch hebben, maar het betekent een vertraging in je hele lijn: je doet langer dan normaal met de diesels die je hebt.” Die gaan bij Gortenmulder bij voorkeur na 5 of 6 jaar de deur uit: nu hebben ze soms 9 jaar achter de kiezen.

Magni of Manitou

Magni of Manitou: dat was de vraag bij de switch naar elektrisch “want kwaliteit hebben ze beide”. Gortenmulder overwoog in eerste instantie Magni’s te laten ombouwen bij UMS in Oss “maar dat kost een fortuin bij dit soort machines: veel meer nog dan deze investering. De optie ombouwen viel dus af.

Tijdens een gesprek met Manitou op de Matexpo in Kortrijk gaven zij aan elektrische verreikers te gaan bouwen. Daarna volgde er een periode van stilte.

Tot het opeens toch in een stroomversnelling kwam vorig jaar: de snelheid en hoeveelheden waarmee dat dan opeens in beweging raakt, zegt volgens Gortenmulder veel over de grote speler die Manitou is. “Ze hebben er van de 26 meter elektrisch nu een stuk of 40, 50 gebouwd. Het ging ook sneller dan verwacht: eerst zouden ze april dit jaar geleverd worden, dat werd uiteindelijk december 2023. Als een wereldmerk als Manitou er 50 bouwt, dan geeft dat wel vertrouwen in de toekomst van elektrificatie.”

De meeste machines zijn, zoals te verwachten viel, naar Nederland vertrokken om door onder andere grote aannemers en collega verreiker verhuurders met open armen te worden ontvangen.

“We kunnen acht uur per dag met de machine draaien met twee vaste accupakketten van totaal 130 kW. Na een dag werken kom je met die machine terug en dan laden we ‘m hier op aan de zonnepanelen. Bij het woningbouwproject Cartesius in Utrecht, waar een van de machines recent draaide, hebben ze grote, zware stroomaansluitingen klaarliggen: dan zit je helemaal gebakken.” Toch blijft die stroomvoorziening spannend. “Het project in Utrecht had waarschijnlijk eerder kunnen beginnen, als die stroomaansluiting er eerder was geweest.”

Grillige markt

Gortenmulder wordt soms wel zenuwachtig van de grilligheid die de markt momenteel laat zien. “Bij elektrische auto’s begint de verkoop af te vlakken, omdat mensen toch constateren dat de stroom duur is en dat ze soms weinig kunnen laden.” Ook Gortenmulder volgt het nieuws en zag dat wordt overwogen om op bepaalde tijden de laadpalen uit te zetten om het net te ontlasten. “Ik krijg daar wel een beetje rillingen van. Hebben we hier net vier van die mooie elektrische verreikers op onze werf staan: trekken ze zometeen de stekker eruit.”

Timing hoort bij het risico

Maar uiteindelijk moet je toch verder, al helemaal als verhuurder van dit formaat- en ze hebben ook heus wat risico ingecalculeerd. “Als ze hier alle vier het eerste half jaar blijven staan: liever niet, maar geen man overboord. Klanten moeten de tijd hebben om de machines in hun verhaal te implementeren naar hun opdrachtgevers toe.”

“Tsja”, besluit Gortenmulder, “Als ze de emissie-ambities van 2030 naar 2040 verplaatsen, omdat iedereen zijn hakken in het zand zet, dan hebben wij wel te vroeg gevlamd. Maar dat is het risico van ondernemen en voorlopig lopen we voor op de prognose en draaien we inmiddels met de elektrische verreiker op een aantal projecten.”

Interview met bouwmachines.nl: Verhuurder verduurzaamt met stevige investering in 4 Manitou’s

Toen Manitou echt begon met het produceren van elektrische verreikers, besloot verhuurder T.C. Gortenmulder in Mijdrecht de sprong te wagen door er niet één, maar vier aan te schaffen: een stevige investering.

Vertraging van koop en verkoop diesels

Vier elektrische verreikers: dat kost zomaar € 1,5 miljoen. “Het is een boel geld natuurlijk, maar kijk naar de grootte van ons wagenpark: 39 roterende verreikers en heel veel kleine verreikers van verschillende maten,” licht directeur en mede-eigenaar David Gortenmulder toe, “het kleine materieel nog daargelaten.”

Deze investering geeft direct een vertraging in de koop en verkoop van diesels, want ook bij Gortenmulder kunnen ze hun geld maar een keer uitgeven. Van de vier elektrische machines die ze nu hebben aangeschaft, hadden ze “minimaal acht diesels” kunnen kopen. “Dus gaan er waarschijnlijk ook maar vier uit en loop je er eigenlijk al vier achter. We zijn blij dat we elektrisch hebben, maar het betekent een vertraging in je hele lijn: je doet langer dan normaal met de diesels die je hebt.” Die gaan bij Gortenmulder bij voorkeur na 5 of 6 jaar de deur uit: nu hebben ze soms 9 jaar achter de kiezen.

Magni of Manitou

Magni of Manitou: dat was de vraag bij de switch naar elektrisch “want kwaliteit hebben ze beide”. Gortenmulder overwoog in eerste instantie Magni’s te laten ombouwen bij UMS in Oss “maar dat kost een fortuin bij dit soort machines: veel meer nog dan deze investering. De optie ombouwen viel dus af.

Tijdens een gesprek met Manitou op de Matexpo in Kortrijk gaven zij aan elektrische verreikers te gaan bouwen. Daarna volgde er een periode van stilte.

Tot het opeens toch in een stroomversnelling kwam vorig jaar: de snelheid en hoeveelheden waarmee dat dan opeens in beweging raakt, zegt volgens Gortenmulder veel over de grote speler die Manitou is. “Ze hebben er van de 26 meter elektrisch nu een stuk of 40, 50 gebouwd. Het ging ook sneller dan verwacht: eerst zouden ze april dit jaar geleverd worden, dat werd uiteindelijk december 2023. Als een wereldmerk als Manitou er 50 bouwt, dan geeft dat wel vertrouwen in de toekomst van elektrificatie.”

De meeste machines zijn, zoals te verwachten viel, naar Nederland vertrokken om door onder andere grote aannemers en collega verreiker verhuurders met open armen te worden ontvangen.

“We kunnen acht uur per dag met de machine draaien met twee vaste accupakketten van totaal 130 kW. Na een dag werken kom je met die machine terug en dan laden we ‘m hier op aan de zonnepanelen. Bij het woningbouwproject Cartesius in Utrecht, waar een van de machines recent draaide, hebben ze grote, zware stroomaansluitingen klaarliggen: dan zit je helemaal gebakken.” Toch blijft die stroomvoorziening spannend. “Het project in Utrecht had waarschijnlijk eerder kunnen beginnen, als die stroomaansluiting er eerder was geweest.”

Grillige markt

Gortenmulder wordt soms wel zenuwachtig van de grilligheid die de markt momenteel laat zien. “Bij elektrische auto’s begint de verkoop af te vlakken, omdat mensen toch constateren dat de stroom duur is en dat ze soms weinig kunnen laden.” Ook Gortenmulder volgt het nieuws en zag dat wordt overwogen om op bepaalde tijden de laadpalen uit te zetten om het net te ontlasten. “Ik krijg daar wel een beetje rillingen van. Hebben we hier net vier van die mooie elektrische verreikers op onze werf staan: trekken ze zometeen de stekker eruit.”

Timing hoort bij het risico

Maar uiteindelijk moet je toch verder, al helemaal als verhuurder van dit formaat- en ze hebben ook heus wat risico ingecalculeerd. “Als ze hier alle vier het eerste half jaar blijven staan: liever niet, maar geen man overboord. Klanten moeten de tijd hebben om de machines in hun verhaal te implementeren naar hun opdrachtgevers toe.”

“Tsja”, besluit Gortenmulder, “Als ze de emissie-ambities van 2030 naar 2040 verplaatsen, omdat iedereen zijn hakken in het zand zet, dan hebben wij wel te vroeg gevlamd. Maar dat is het risico van ondernemen en voorlopig lopen we voor op de prognose en draaien we inmiddels met de elektrische verreiker op een aantal projecten.”